vrijdag 28 april 2017

Koninklijk slapen in het paradijs


We hebben in het paasweekend ervaren hoe het is om als zigeuners te leven en hoe het voelde om achter de tralies te zitten. Verder kregen we een harem op bezoek, waren we getuigen van een groot laaiend vuur en gingen we terug de tijd in.

De koffers staan klaar bij de deur. Bailey besluit deze ochtend op groot avontuur te gaan, iets dat hij tot nu toe nog niet eerder heeft gedaan. Rammelen met het etensbakje of roepen helpt dit keer niet, de boef is niet meer in de buurt. Zelfs een rondje door de wijk helpt niet. Ik baal. Gelukkig komt hij aanrennen zodra zijn grote ‘zus’ de achtertuin in loopt. We zijn gerustgesteld en gaan op weg. René weet wel dat ik een Bed and Breakfast heb geboekt, maar hij weet niet wat en waar. Een grote verrassing dus.

Geen gehoor
De B&B Boheems Paradijs ligt in het dorp Holsloot in de gemeente Coevorden in Drenthe. We worden begin van de middag daar verwacht, maar wat jammer dat er niemand bij de receptie aanwezig is en op beiden 06-nummers niemand opneemt. Ik spreek de voicemail maar in en laat op het andere nummer een WhatsApp-bericht achter.  Het blijft stil. Mijn geduld raakt op. De zon is weg en het wordt fris buiten. In de auto heb ik uitkijk op een weiland, maar dat ben ik na een kwartier ook wel zat. Ik ga toch maar op zoek naar de eigenaar. Ik wist trouwens niet dat deze boeking inclusief puzzeltocht was. Een gratis extraatje.

Koninklijk logeren
We overnachten in een Koninklijke Tielse authentieke 2-persoons woonwagen met retro inrichting, zowel het meubilair, de lampen als het servies. Er hangt een foto van een huilende Maxima en twee oude foto’s van voormalige koninginnen Juliana en Beatrix.
Ik zie op een foto dat Frans Bauer samen met zijn broer in deze wagen heeft geslapen voor het programma Bauers’ Zigeunernacht in 2012: op zoek naar het ouderwetse zigeunerleven in de Balkan.

De WC en douches zijn aan de overkant van het terrein. Ik neem mijn fluitketel mee (dat is weer eens wat anders dan de wc-rol onder de arm) en loop richting het recreatiegebouw. Ik zie een verkleedkoffer, maar het lukt mij om eraf te blijven. Al lijkt het me grappig om gekleed als een traditionele zigeuner mij helemaal in te leven in de oude tijd. Logeren in deze mooie woonwagen is voor nu wel genoeg. Compact, maar voor één nacht zeker de moeite waard.

De haan komt met zijn harem langs om kennis te maken en blijft gezellig even hangen.  We pakken alles uit, drinken een kopje thee en gaan op zoek naar een restaurant in de buurt. Op de terugweg zien we op grote afstand een flinke hoge brandstapel. Het aansteken van een paasvuur blijkt een oud ritueel te zijn in dit gebied. Ik laat mij vertellen dat er al vele weken van tevoren hout wordt verzameld tot soms tientallen meters hoog. Zodra het donker is, wordt alles aangestoken. Ik zie veel toeschouwers, er wordt muziek gedraaid en de kratten bier staan opgestapeld naast de auto’s.

Vogels en kippen
Wat is het hier ’s morgens heerlijk stil. Ik hoor alleen de vogels in de bomen fluiten en de haan die zijn wekker blijkbaar al erg vroeg heeft gezet. Wat ik altijd leuk vind als ik logeer in een B&B, is het ontbijt. Telkens weer een grote verrassing wat er wordt aangeboden. De rieten mand zit vol met heerlijke verse producten. De tafel staat helemaal vol. Wat een relaxte start van een zonnige dag. De kruimels gooien we naar de kippen, in het toiletgebouw doen we nog even de vaat, leveren we de sleutel in en wordt het wederom tijd om de omgeving te verkennen.

Geschiedenisles
We gaan 5.000 jaar terug de tijd in en brengen een bezoek aan het grootste hunebed (stenen grafkamers) van Nederland. Wist je dat die in het bijzonder voorkwamen in Noord-Nederland en Drenthe?
Na deze geschiedenisles in het Hunebed Centrum in Borger brengen we een bezoek aan het Gevangenismuseum in Veenhuizen. We zien hoe de straffen door de jaren heen zijn veranderd. Van het schavot, tuchthuizen, pijnbanken, verbanningen tot de huidige gevangenisstraffen en werkstraffen. We spelen zelf de rechter, bezoeken de boevenbus, zien indrukwekkende korte films en bezoeken onder leiding van een gids de gevangenis de Rode pannen. De gids vertelt dat ‘De Rode Pannen” een strafgevangenis was met een extra streng regime. Ik lees dat het complex gebruikt is voor het maken van opnamen voor de tv-serie Overspel.

Het is weer tijd om naar huis te gaan. Ik ben benieuwd in wat voor bijzondere B&B ik later dit jaar terecht kom. Dit keer laat ik mij verrassen. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten